CHUHEI IWASAKI

05.10.2017 | 12:24
CHUHEI IWASAKI
MLADÝ DIRIGENT POCHÁZEJÍCÍ ZE ZEMĚ VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE

O svém působení u nás, Filmharmonii i o tom, jak se naučil česky!
Dovolte mi, abych Vám představila dalšího skvělého hudebníka. Tentokrát je jím dirigent mladé generace Chuhei Iwasaki. Já jsem se s Chuheiem setkala ještě na konzervatoři a od té doby se mnoho věcí změnilo. Bezproblémů se bavíme česky a dokonce plánujeme společné projekty. Chuhei je šéfdirigentem Filmové filharmonie, dále diriguje muzikály, operu, ale jeho sen je dirigovat celé dílo Bohuslava Martinů. Jaká byla jeho cesta k české hudbě a co všechno v současnosti podniká? To se dozvíte v následujícím rozhovoru.


Chuhei, jak jsi se ocitl v České republice?
Studoval jsem nejdříve housle a v Japonsku je to tak, že konzervatoř je tři roky, pak navazuje bakalářské studium čtyři roky. V mé škole bylo toto sedmileté propojení. Já jsem po konzervatoři ale nechtěl zůstat sedm let ve stejné situaci a chtěl jsem zkusit něco nového. V té době jsem tedy přemýšlel, co bude dál a byl jsem si jistý tím, že kde je dobrý orchestr, tam bude i dobrá škola. Více méně je to tak a já jsem v té době chodil na různé koncerty a Česká filharmonie se mi líbila nejvíce. Nevím, zda to víš, ale v létě bývá mnoho masterclass vyloženě pro Japonce. Poznal jsem tam svého profesora a zjišťoval jsem, zda můžu být na Pražské konzervatoři jako stážista. První rok jsem v Praze působil jako kurzista  a poté jsem udělal regulérní přijímačky na housle a přidal jsem si skladbu, dva roky poté ještě dirigování.

Nyní stále studuješ?
Konzervatoř mám dávno hotovou a na HAMU jsem v pátém ročníku na dirigování.

V České republice žiješ již dlouho, jak to plánuješ do budoucna, usadíš se u nás?
Ano, rád bych zůstal, ale samozřejmě víš, jak to chodí. My muzikanti musíme jet tam, kde je práce.

Mluvíš krásně česky! Bylo to pro Tebe hodně náročné se naši řeč naučit?
No, takhle mluvit trvalo docela dlouho, ale komunikovat asi rok a kousek. Přes rok jsem mluvil na pomezí češtiny a angličtiny a začalo se to zlepšovat ve škole. Chodím na výuku češtiny a tady v Praze všichni mluví tak spisovně (smích).

To přijeď na Moravu :-) !
:-) Tak to věřím, jednoduše jsem se to tak nějak naučil.

Jaké máš nyní projekty? Hraješ ještě na housle nebo i diriguješ?
Na housle hraju málokdy. Hlavně teď učím na konzervatoři v orchestru, dále dělám v Plzni operu a balet. Působím jako asistent šéfdirigenta a je to pro mě nová věc. Ani jedno jsem před tím nedělal.  Je do opravdu náročné. Opera je všechno dohromady – tanec, zpěv, orchestr a divadlo. Velmi mě to baví, možná proto, že je to tak náročné. Dále diriguji v Karlíně muzikál. To je pro mě také zajímavé, je to jediné místo, kde nediriguji vážnou hudbu, kromě Filmharmonie, ale filmová hudba je hodně podobná vážné hudbě. 

Dostáváme se k Tvému působení na pozici šéfdirigenta Filmové filharmonie. Kdy ses poprvé s filmovou hudbou setkal? 
Jeden den mi zavolal Matěj (ředitel a hornista Filmharmonie - pozn.red.), moc jsem nevěděl, kdo to je. Čekali mě Matěj s Anetou a říkali, že mi nabízí místo šéfdirigenta Filmové filharmonie (Matěj se pořád mračil (smích)) no a já jsem řekl:"Super, to beru.!".

Co Filmharmonii teď čeká?
14.října máme koncert SCI-FI. Osobně se mi tento program líbí nejvíce. Ten celek je opravdu hezký, vyvážený.
http://www.prokoncert.cz/event/1047 

Můžeme se těšit i na nějaké novinky?
Matěj teď vyrábí nový nástroj:-). Dával dohromady nějaké čínské hůlky a bude to znít opravdu dobře. Já se vážně těším, ale hlavně na zkoušky.

Vím, že zkoušíte celkem hodně...
Vzniklo to vlastně už v době, kdy se orchestr založil...já říkám, že když hrajeme zadarmo, tak aspoň dobře! :-) A ta filmová hudba je opravdu těžká. Občas tam jsou i nějaké šumy, co jsou zbytečné tolik řešit tak moc, ale pak tam jsou místa, která stojí za to řešit a když už to pořádáme, tak nám s Matějem přišlo škoda, aby to bylo jiné než nejlepší!
Kdysi dávno i Česká filharmonie měla na jeden koncert dvanáct zkoušek. A proto chceme hrát co nejlépe. I když to děláme za ty finanční prostředky, které v ČR jsou, tak aspoň nejlépe.
Samozřejmě peníze potřebujeme všichni, ale myslím si, že bychom se mohli občas zamyslet nad tím, proč to vlastně všechno děláme:-).

Děkuji za vysvětlení. Jaké máš letos plány?
Stále budu v Karlíně, mimoto mám projekty s Komorním orchestrem Pražské konzevatoře a do toho dávám opravdu hodně energie. Máme docela těžký program, ale já si myslím, že bychom měli hrát takový program, který hráči uplatní na konkurzu. Ještě mám tady na HAMU absolventský koncert a potom nějaké externí koncerty.

Jaký je Tvůj sen?
:-) mám jich mnoho, některé velké a některé malé. Rád bych dirigoval komplet Martinů... Jsem teď v ČR, tak kde bych se to mohl lépe naučit?

Jsi opravdu vytížený, jak to zvládáš s osobním životem?
Moje slečna mi říká, že stále nemám čas. Samozřejmě beru, co se dá, ale začal jsem nad tím nedávno přemýšlet....ano, mám toho moc, ale pak musím také myslet na volno. Došlo mi, že když nemám inspiraci, tak diriguji hůř a takhle nemůžu pokračovat...Funguje to tak, a určitě mi dáš za pravdu, že když člověk začne být trochu známý a dobrý, tak má plno kšeftů a nemůže nic odmítat...buď má všechno....a nebo nic...A tak teď hledám tu míru.

Jak odpočíváš?
Já hrozně rád čtu knihy...hlavně romány, ale v japonštině! Občas stavím něco ze dřeva, lokomotivu nebo tak:-)

Mnohokrát děkuji Chuheiovi za rozhovor, přeji mu mnoho úspěchů i času na odpočinek a také přeji Filmové filharmonii plné sály a hodně zajímavých projektů!

www.chuheiiwasaki.cz  
www.filmharmonie.cz  

www.prokoncert.cz 
Kristýna Ratajová